niedziela, 3 marca 2013

PRZEDPREMIEROWO! Wybrani



Autor: C. J. Daugherty
Oryginalny tytuł: Night School
Seria: Akademia Cimmeria [tom 1]
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 440
Premiera: 6.03.2013

Nie wszystko jest tym, na co wygląda, a ludzie nie zawsze są tymi, za których się podają.



Alyson Sheridan jeszcze kilka lat temu prowadziła spokojne życie londyńskiej nastolatki. Wszystko uległo zmianie, gdy jej najlepszy przyjaciel, będący jednocześnie oddanym starszym bratem, zaginął. Motywy jego ucieczki pozostały dla niej niejasne i, mimo upływu czasu, nadal nie może odgadnąć, czym kierował się przy podjęciu tak poważnej decyzji. Po tym zdarzeniu dziewczyna zaczęła odpychać od siebie każdego, kto chciał jej pomóc lub choćby posiedzieć z nią w ciszy, gdy wokół działo się tak wiele. Zamknęła się w sobie i zmieniła nie tylko swój wygląd, ale i charakter. Z uprzejmej uczennicy stała się opryskliwym wandalem, spędzającym wolny czas na stwarzaniu obraźliwych napisów - nawet na murach własnej szkoły. Nie dbała o to, o kim lub o czym powstanie jej kolejne graffiti; najważniejsze było to, aby odegrać się na wszystkich za to, jaki spotkał ją los.

Gdy po raz kolejny została złapana na gorącym uczynku, jej rodzice postanowili dać kres takiemu postępowaniu. Niemal natychmiast podjęli decyzję, która miała wywrócić życie Allie do góry nogami. W ciągu kilku dni od aresztowania, nastolatka została zmuszona do spakowania w torbę niezbędnych rzeczy, które będą jej potrzebne podczas pobytu w odległej szkole z internatem. Mimo że wciąż trwały wakacje, rodzice Allie zawieźli ją na kompletne odludzie, za którego bramami dziewczyna ujrzała ogromną budowlę rodem z epoki wiktoriańskiej. Co dziwne, nigdy wcześniej nie słyszała o tej instytucji, a fakt, że była całkowicie odcięta od nowych technologii, jedynie utrudnił jej możliwość zrozumienia tego, dlaczego się tutaj znalazła. Wiedziała, jaki popełniła błąd, jednak nie mogła wybaczyć swoim rodzicom tego, że od tak odcięli ją od przyjaciół, po raz kolejny pozostawiając ją na pastwę losu.

Akademia Cimmeria gromadziła zdyscyplinowaną i wybitnie zdolną młodzież z całego kraju. Aby uniknąć nagany, należało stosować się do surowych zasad, określonych w obszernych tomiszczach regulaminów szkolnych. Gdzie, w takim razie, jest tutaj miejsce dla Allie, będącej całkowitym przeciwieństwem niemal każdego ucznia w tak elitarnej szkole? Nie była nawet w niewielkim stopniu tak bogata, jak jej tutejsi rówieśnicy, pochodzący z ważnych rodzin. Przyjazdem w środku letniego semestru wzbudziła wielkie zainteresowanie. Już pierwszego dnia pobytu w nowym miejscu zaprzyjaźniła się z Sylvainem - egzotycznym chłopcem z intrygującym, francuskim akcentem. Poznała również zwariowaną Jo, wredną Katie i z pozoru snobistycznego Cartera. W niedługim czasie to właśnie oni mieli odkryć tajemnicę jej prawdziwego pochodzenia, a także dzięki nim Allie miała dowiedzieć się o prawdziwych celach tej szkoły...

C. J. Daugherty jest uzależnioną od kawy pisarką thrillerów, której debiutem stała się seria Akademia Cimmeria. Autorka książek zajmowała się również dziennikarstwem, a także pracą dla brytyjskiego rządu. Prywatnie interesuje się podróżowaniem, o którym dawniej również pisała, stąd - mimo że technicznie Wybrani jest jej pierwszą powieścią - nie jest to nieudolna próba napisania czegoś na siłę. Jest to pozycja zaliczana do young adult, czyli gatunku skierowanego do młodzieży w wieku 14-21 lat. Oprócz tego, można ją wrzucić do szuflady z powieściami sensacyjnymi, podczas czytania których aż roi się od teorii dotyczących głównego tematu opowieści. Uważam, że jest to doskonały opis tego, co zrobiła ze mną ta książka!

Autorka pisze średnio-skomplikowanym językiem, przeznaczając swe dzieło zwłaszcza starszej młodzieży, która będzie mogła utożsamić się z głównymi bohaterami powieści, a także wychwycić istotne fragmenty z treści, które mogą odnosić się do pewnych sytuacji we współczesnym świecie, który jest również czasem akcji Wybranych. Książka ta opowiada o spisku, intrygach i tajemnicach, które piętrzą się wraz z poznawaniem kolejnych części układanki. Jest to niekończąca się zagadka, której rozwiązanie trudno będzie odkryć - nawet tym najwytrwalszym. Jednak jeśli ktoś spytałby mnie, czy będzie warto, nie wahałabym się z odpowiedzią.

Pierwszy tom serii Akademia Cimmeria nie ma nic wspólnego z fantastyką, paranormalnymi stworzeniami i innymi, niestworzonymi historiami, które mogą powstać w ich obecności. Powieść ta jest w pełni obyczajowa i, możecie mi uwierzyć!, ogranicza się do obecności ludzkich bytów. Polecę ją zwłaszcza osobom, które preferują ambitną młodzieżową literaturę, również o tle politycznym, bo takowy tutaj występuje. Będzie to gratka dla tych, którzy pochłaniają pozycje przesiąknięte sekretami - jest ich tu mnóstwo. Zaznaczcie datę 6 marca w kalendarzu! Przekonajcie się sami, że naprawdę warto!

Ocena: 10/10
Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Otwarte! 

17 komentarzy:

  1. Na pewno przeczytam :) Pozostaje mi tylko czekać na premierę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojeju! I kolejna pozytywna rec :3 Jak to dobrze, że za kilka dni mamy dzień kobiet, a ja wyprosiłam od taty pakiet z "Przez burze ognia" i "Wybranymi" :3

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedna z lepszych książek jakie czytałam w tym roku. Już nie mogę doczekać się kontynuacji ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zazdroszczę ci [rzeczytania tej książki. Szczerze, to na początku myślałam że powieść będzie poplątana z fantastyką, ale w sumie to dobrze że tak nie jest. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzję przeczytałam piąte przez dziesiąte, bo właśnie zaczęłam czytać książkę, więc nie chcę wiedzieć więcej niż powinnam :P Cieszę się, że oceniłaś książkę tak wysoko! Za mną na razie 50 stron i już mi się podoba, jestem ciekawa co będzie dalej ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiesz jak zachęcić do przeczytania danej powieści. Mnie właściwie bardziej już nie trzeba bo ją mam i na dniach w końcu ogarnę. ^^

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja równie ciekawej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mogę doczekać się, kiedy "Wybrani" trafią w moje ręce. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam i chociaż nie wystawiłabym tak wysokiej oceny to muszę przyznać, że mi się książka podobała. Szczególnie z czasem zaczęło się coś dziać. I oczywiście pokochałam Cartera.

    OdpowiedzUsuń
  10. kiedyś już czytałam recenzję tej książki u kogoś na blogu i nadal nie czuję się przekonana :/

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogę się doczekać tej książki! :) Wszystkie recenzje tak zachęcają!

    OdpowiedzUsuń
  12. uwielbam jeśli ksiażka ma wiele zagadek i mogę kombinować i domyslać się ;D

    OdpowiedzUsuń
  13. No i dlaczego wydawnictwo Otwarte nie zdecydowało się na wydanie tej książce w oryginalnej okładce? Jest o niebo lepsza, niż ta Polska. Jeśli chodzi o samą powieść, to muszę przyznać, że powaliła mnie na kolana.

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię tajemnice, ale jakoś sama fabuła mnie nie zachęca. "Niegrzeczna" dziewczyna wysłana przez rodziców do internatu- to jednak nie dla mnie. Mimo tego świetna recenzja! Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie mogłam się powstrzymać i zachęcona tyloma pozytywnymi recenzjami skusiłam sie na zakup tej książki. Nie mogę się doczekać, kiedy listonosz mi ją dostarczy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Powiem tylko tyle... Niesamowita powieść! Z ogromną niecierpliwością czekam na kolejne części :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Wiem, że książki nie ocenia się po okładce, ale ta strasznie mnie odstrasza. Moim zdaniem jest beznadziejna. Ciągle napataczałam się na nią na lubimyczytac, ale nigdy nawet nie zainteresowałam się o czym jest z powodu tej dennej okładki. Natomiast po przeczytaniu twojej recenzji i najwyższej ocenie zachęciłaś mnie, z chęcią bym przeczytała ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoją opinię i zapraszam do częstych odwiedzin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...